Pesan Orang Tua

Posted: January 24, 2011 in MetaPoorah

Macam ikan ngan umpan, dari dulu sampai skang ikan tetap nak makan umpan, walaupun dah bergenerasi ikan dan kita manusia yang menangkap ikan namun ikan tetap makan umpan. Manusia pun gitu gak. Dah bergenerasi manusia buat silap dan nampak hasil manusia lain buat silap tapi tetap jugak kita buat silap.

Aku teringat zaman aku kanak-kanak. Aku tak mampu beli majalah yang aku minat macam bambino ke, bintang kecil ke jadi bahan bacaan aku adalah apa yang kakak aku beli. :p Majalah Remaja. Antara yang menarik perhatian aku adalah luahan rasa kecewa, kesal, hampa dan macam-macam lagi akibat tertipu oleh kekasih. Ketelanjuran, mengandung anak sebelum nikah atau memang langsung tak nikah pun ngan “bapak” budak tu, berkesudahan jadi “anak jalanan” atau lebih sedih lagi “anak sampahan”. Cerita-cerita ni, hari demi hari disajikan dalam majalah “remaja” itu. Konon-konon menjadi panduan untuk remaja-remaja supaya tidak melakukan kesilapan yang sama. Setiap kali berakhir artikel-artikel seperti itu, akan disudahkan dengan ayat, “semoga kisah saya ini menjadi panduan kepada remaja-remaja di luar sana”.

Sampai hari ini, cerita ketelanjuran bukan makin kurang, makin galak. Makin menjadi-jadi. Sampai suatu tahap, menjadi “trend”. Adehh. Memang masuk lubuk arr, kalau jadi trend ikan makan umpan.

Sampai aku pernah terfikir, tak ada langsung ke yang ingin mendengar dan mengambil iktibar dan seterusnya betul² mengelakkan “umpan”? Pasti hebat manusia itu suatu hari nanti. Masalahnya, kita sekadar tidak percaya “orang tua” yang terlebih dahulu melalui path hidup mereka. Tidak percaya yang jika kita belok ke “kiri” akan bertemu jalan berduri, berliku, kene panjat gunung, terjun paya selepas jalan lurus yang senang dan mudah.

Advertisements
Comments
  1. acap says:

    Mahu hilir sungai bersih, bersih kan hulu nyer. Pandangan 2sen aku psl masalah sosial skarang ;-p

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s